Norma WUDT-UC-CH-1

 

1.   WSTĘP

  1. Warunki WUDT-UC-CH-1/2008 mogą być przyjęte do stosowania przy uprawnianiu zakładów do wykonywania napraw urządzeń podlegających dozorowi technicznemu w zakresie chemicznego czyszczenia i/lub trawienia urządzeń i ich elementów, o ile nie ma ustalonych warunków technicznych dozoru technicznego jako przepisów powszechnie obowiązujących w tym zakresie.
  2. Warunki Urzędu Dozoru Technicznego - WUDT-UC-CH/2008 stanowią specyfikacje techniczne, oparte na wcześniej obowiązujących wymaganiach Warunków Technicznych Dozoru Technicznego (DT-UC-CH/95), wydanych przez Prezesa Urzędu Dozoru Technicznego i stosowanych przy chemicznym czyszczeniu i trawieniu urządzeń technicznych podlegających dozorowi technicznemu.

 

2.   OKREŚLENIA

  1. Chemiczne czyszczenie - działanie na ścianki eksploatowanego urządzenia i/lub na jego elementy substancjami lub preparatami chemicznymi w celu usunięcia zanieczyszczeń i osadów oraz wytworzenia na oczyszczonych ściankach warstwy spasywowanej. 
  2. Trawienie - działanie na ścianki nowego lub modernizowanego urządzenia i/lub jego elementy substancjami lub preparatami chemicznymi w celu usunięcia zanieczyszczeń montażowych, środków konserwujących i produktów korozji oraz wytworzenia na oczyszczonych ściankach warstwy spasywowanej.

 

3.   WYMAGANIA OGÓLNE

  1. Chemiczne czyszczenie i/lub trawienie urządzeń i ich elementów może wykonywać zakład posiadający uprawnienie UDT do wykonywania napraw urządzeń w zakresie chemicznego czyszczenia i/lub trawienia.
  2. Każda naprawa w zakresie chemicznego czyszczenia i/lub trawienia powinna być uzgodniona z oddziałem UDT zgodnie z WUDT-UC-CH-2/2008.
  3. Naprawiający urządzenie/element urządzenia w zakresie chemicznego czyszczenia i/lub trawienia powinien dołożyć starań, aby wszelkie prace nie objęte uzgodnioną technologią wykonać zgodnie z zasadami dobrej praktyki inżynierskiej.

 

4.   WARUNKI UZYSKANIA UPRAWNIENIA

  1. UDT wydaje uprawnienie po stwierdzeniu, że naprawiający spełnia następujące wymagania:
    1. opanował technologię chemicznego czyszczenia i/lub trawienia,
    2. posiada warunki, sprzęt i urządzenia niezbędne do przeprowadzenia chemicznego czyszczenia i/lub trawienia, w tym do:
      1. bezpośredniego wykonywania procesów chemicznego czyszczenia i/lub trawienia,
      2. przechowywania i przygotowywania roztworów niezbędnych w procesie chemicznego czyszczenia i/lub trawienia,
      3. ochrony osobistej osób wykonujących chemiczne czyszczenie i/lub trawienie,
      4. zapewnienia ochrony mienia i środowiska,
    3. zatrudnia osoby:
      1. wykonujące chemiczne czyszczenie i/lub trawienie,
      2. odpowiedzialne za chemiczne czyszczenie i/lub trawienie oraz kontrolę jakości,
    4. posiada instrukcję postępowania przy wykonywaniu chemicznego czyszczenia i/lub  trawienia.
  2. Osoby wykonujące chemiczne czyszczenie i/lub trawienie powinny posiadać znajomość praktycznego wykonywania procesów chemicznego czyszczenia i/lub trawienia oraz zasad bezpiecznej pracy przy wykonywanych procesach.     
  3. Osoby odpowiedzialne za chemiczne czyszczenie i/lub trawienie oraz kontrolę jakości powinny znać wykonywane procesy chemicznego czyszczenia i/lub trawienia, przepisy i specyfikacje techniczne dozoru technicznego w zakresie podstaw konstrukcji i eksploatacji urządzeń, zasad bezpiecznej pracy przy wykonywanych procesach oraz zagadnienia związane z kontrolą jakości.

 

5.   WNIOSEK O WYDANIE UPRAWNIENIA

  1. Uprawnienie do chemicznego czyszczenia i/lub trawienia wydawane jest na wniosek zakładu ubiegającego się o uprawnienie.
  2. Wniosek o wydanie uprawnienia wraz z załącznikami powinien być złożony w dwóch egzemplarzach w Centralnym Laboratorium Dozoru Technicznego w Poznaniu (CLDT). Wzór wniosku stanowi załącznik nr 1 do niniejszych warunków.

Do wniosku należy dołączyć:

  1. informacje dotyczące statusu prawnego oraz schemat organizacyjny zakładu,
  2. instrukcję postępowania przy chemicznym czyszczeniu i/lub trawieniu,
  3. wykaz osób odpowiedzialnych za chemiczne czyszczenie i/lub trawienie oraz kontrolę jakości z podaniem ich kwalifikacji i wykształcenia,
  4. wykaz osób wykonujących chemiczne czyszczenie i/lub trawienie,
  5. wykaz posiadanych urządzeń, aparatury i sprzętu do prowadzenia i kontroli procesu chemicznego czyszczenia i/lub trawienia oraz ochrony osobistej z podaniem nazwy, typu, roku produkcji i numeru fabrycznego (lub inwentarzowego).
  1. Instrukcja postępowania przy chemicznym czyszczeniu i/lub trawieniu powinna zawierać:
    1. ogólne zasady chemicznego czyszczenia i/lub trawienia;
    2. opis technologii chemicznego czyszczenia i/lub trawienia stosowanych przez zakład (w tym stosowane kąpiele, inhibitory, stężenia, itp.),
    3. opis podstawowych czynności stosowanych przy chemicznym czyszczeniu i/lub    trawieniu (opis poboru osadu, opis poszczególnych etapów procesu trawienia i/lub     chemicznego czyszczenia stosowanych w zależności od charakteru zalegającego w urządzeniu osadu i materiału, z którego jest zbudowane urządzenie, opis różnych  sposobów czyszczenia w zależności od budowy oczyszczanego urządzenia/elementu urządzenia itp.),
    4. opis przygotowania miejsca gdzie ma być przeprowadzone chemiczne czyszczenie i/lub trawienie,
    5. sposób przygotowania roztworów roboczych potrzebnych do prowadzenia procesów chemicznego czyszczenia i/lub trawienia,
    6. przebieg kontroli procesów chemicznego czyszczenia i/lub trawienia,
    7. zasady BHP przy prowadzeniu procesów, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń wynikających z powstawania wodoru,
    8. opis zabezpieczenia środowiska przed skażeniem ściekami w trakcie trwania procesu i po jego zakończeniu oraz zapewnienie neutralizacji i odprowadzenia ścieków          powstałych w procesie chemicznego czyszczenia i/lub trawienia zgodnie z            obowiązującymi przepisami,
    9. kryteria oceny wykonanego chemicznego czyszczenia i/lub trawienia,
    10. przykładową dokumentację chemicznego czyszczenia i/lub trawienia wybranego urządzenia podlegającego dozorowi technicznemu.

 

6.   POSTĘPOWANIE PRZY UPRAWNIANIU

  1. Postępowanie związane z wydaniem uprawnienia do wykonywania napraw w zakresie chemicznego czyszczenia i/lub trawienia przeprowadza komisja powoływana przez Dyrektora CLDT z udziałem przedstawiciela oddziału UDT.
  2. Postępowanie związane z wydaniem uprawnienia do wykonywania napraw w zakresie chemicznego czyszczenia i/lub trawienia obejmuje:
  1. ocenę wniosku oraz załączonej dokumentacji,
  2. inspekcję zakładu w celu stwierdzenia spełnienia wymagań podanych w pkt. 4.1 niniejszych warunków, w tym ocenę zdolności zakładu do chemicznego czyszczenia i/lub trawienia,
  3. sprawdzenie znajomości wykonania procesów chemicznego czyszczenia i/lub trawienia, przepisów i specyfikacji technicznych dozoru technicznego w zakresie podstaw konstrukcji i eksploatacji urządzeń, zasad bezpiecznej pracy przy wykonywanych procesach oraz zagadnień związanych z kontrolą jakości przez osoby odpowiedzialne za chemiczne czyszczenie i/lub trawienie oraz kontrolę jakości.

 

7. DECYZJA UPRAWNIAJĄCA

7.1. Decyzja. Po pozytywnym zakończeniu postępowania uprawniającego Dyrektor CLDT wydaje decyzję uprawniającą do wykonywania napraw w zakresie chemicznego czyszczenia i/lub trawienia urządzeń podlegających dozorowi technicznemu. Decyzja wydawana jest bezterminowo.

  1. Zakres i warunki uprawnienia dotyczące wykonywania napraw w zakresie chemicznego czyszczenia i/lub trawienia urządzeń podlegających dozorowi technicznemu oraz wykaz osób odpowiedzialnych za wykonywanie napraw w zakresie chemicznego czyszczenia i/lub trawienia oraz kontrolę jakości stanowią załączniki do decyzji uprawniającej.

 

8.   ZMIANA WARUNKÓW UPRAWNIENIA

8.1. Zakład uprawniony do wykonywania napraw w zakresie chemicznego czyszczenia i/lub trawienia urządzeń jest zobowiązany pisemnie zawiadomić CLDT o wszelkich zmianach warunków określonych w uprawnieniu, a w szczególności o:

  1. zmianie zakresu prac (technologii chemicznego czyszczenia i/lub trawienia),
  2. zmianie ilości osób wykonujących chemiczne czyszczenie i/lub trawienie,
  3. zmianie osób odpowiedzialnych za chemiczne czyszczenie i/lub trawienie oraz   kontrolę jakości,
  4. zmianie statusu prawnego zakładu,
  5. zmianie nazwy zakładu,
  6. zmianie adresu,
  7. zaprzestaniu działalności objętej uprawnieniem,
  8. likwidacji zakładu.

8.2. Na podstawie zawiadomienia, o którym mowa w p. 8.1, CLDT wszczyna odpowiednie postępowanie, w wyniku którego wydaje decyzję.

  1. Tryb postępowania przy zmianie warunków uprawnienia w przypadku zmiany zakresu jest zgodny z trybem określonym w rozdziale 6.
  2. W przypadku zmiany osób odpowiedzialnych za chemiczne czyszczenie i/lub trawienie oraz kontrolę jakości, wszczyna się postępowanie zgodnie z p. 6.2.2) i 6.2.3).

 

9.   WYKAZ ZAKŁADÓW UPRAWNIONYCH

  1. Wykaz zakładów uprawnionych do wykonywania napraw w zakresie chemicznego czyszczenia i/lub trawienia prowadzi CLDT.
  2. Wykaz decyzji wydanych przez UDT znajduje się na stronie internetowej UDT: www.udt.gov.pl.

10.  INSPEKCJE ZAKŁADÓW UPRAWNIONYCH

  1. Inspekcje. W zakładach uprawnionych do wykonywania napraw w zakresie chemicznego czyszczenia i/lub trawienia urządzeń przeprowadza się inspekcje nie rzadziej niż co 2 lata.

10.2.  Komisja. Inspekcje zakładów uprawnionych przeprowadza komisja lub pracownik wyznaczony przez Dyrektora CLDT.

  1. Po przeprowadzeniu inspekcji sporządza się protokół, który podpisują przedstawiciele zakładu oraz członkowie komisji. Kopię protokołu otrzymuje zakład.
  2. Nieprzestrzeganie warunków uprawnienia. Jeżeli w czasie inspekcji zakładu komisja stwierdzi nieprzestrzeganie warunków uprawnienia, wówczas wpisuje zauważone niezgodności do protokołu inspekcji, określając termin usunięcia i formę powiadomienia CLDT o ich usunięciu.

 

11.  ZAWIESZANIE UPRAWNIENIA

  1. Zawieszenie uprawnienia. W przypadku nieprzestrzegania warunków określonych w uprawnieniu, mających wpływ na bezpieczeństwo eksploatacji urządzeń naprawianych w zakresie chemicznego czyszczenia i/lub trawienia, Dyrektor CLDT wydaje decyzję zawieszającą uprawnienie.
  2. Warunkiem przywrócenia zawieszonego uprawnienia jest spełnienie warunków określonych w decyzji i pozytywy wynik ponownej inspekcji.

 

12.  COFANIE UPRAWNIENIA

  1. Dyrektor CLDT wydaje decyzję cofającą uprawnienie w przypadku nie usunięcia uchybień, stanowiących podstawę zawieszenia, po upływie wyznaczonego terminu na ich usunięcie.

 

13. WYGASZANIE UPRAWNIENIA

  1. Dyrektor CLDT wydaje decyzję wygaszającą uprawnienie w przypadku, gdy decyzja uprawniająca zakład stała się bezprzedmiotowa, a w szczególności:
  1. likwidacji lub zmiany statusu prawnego zakładu,
  2. zaprzestania działalności objętej uprawnieniem,
  3. zmiany nazwy i/lub adresu zakładu.

 

14. WYKAZ ZAŁĄCZNIKÓW

Załącznik 1 - Wzór wniosku o uprawnienie/zmianę zakresu uprawnienia do wykonywania napraw w zakresie chemicznego czyszczenia i/lub trawienia urządzeń podlegających dozorowi technicznemu.