Norma WUDT-UC-CH-2

1. WSTĘP

1.1.      Warunki WUDT-UC-CH- 2/2008 mogą być stosowane przy uzgadnianiu naprawy w zakresie chemicznego czyszczenia i/lub trawienia urządzeń i ich elementów, o ile nie ma ustalonych warunków technicznych dozoru technicznego jako przepisów powszechnie obowiązujących w tym zakresie.

1.2.      Warunki Urzędu Dozoru Technicznego -WUDT-UC-CH/2008 stanowią specyfikacje techniczne, oparte na wcześniej obowiązujących wymaganiach Warunków Technicznych Dozoru Technicznego (DT-UC-CH/95), wydanych przez Prezesa Urzędu Dozoru Technicznego i stosowanych przy chemicznym czyszczeniu i trawieniu urządzeń technicznych podlegających dozorowi technicznemu.

 

2. WYMAGANIA OGÓLNE

2.1.      Każda naprawa urządzenia/elementu w zakresie chemicznego czyszczenia i/lub trawienia powinna być uzgodniona z oddziałem UDT zgodnie z niniejszymi warunkami.

2.2.   Naprawiający urządzenie/element urządzenia w zakresie chemicznego czyszczenia i/lub trawienia powinien dołożyć starań, aby wszelkie prace nie objęte uzgodnioną technologią, wykonać zgodnie z zasadami dobrej praktyki inżynierskiej.

3. UZGADNIANIE CHEMICZNEGO CZYSZCZENIA I TRAWIENIA

3.1.      Uzgadnianie naprawy

3.1.1.   Przed każdym planowanym dokonaniem naprawy w zakresie chemicznego czyszczenia i/lub trawienia eksploatujący lub przeprowadzający montaż urządzenia powinien wystąpić do oddziału UDT o uzgodnienie naprawy.

3.1.2.   Uzgodnienie naprawy musi być potwierdzone przez oddział UDT pismem i/lub zapisem w książce rewizji urządzenia.

3.1.3.   Naprawę w zakresie chemicznego czyszczenia i/lub trawienia można uzgodnić jeżeli:

1) konstrukcja i stan techniczny urządzenia zezwala na wykonanie chemicznego czyszczenia i/lub trawienia,

2) eksploatujący lub przeprowadzający montaż urządzenia przedstawi uzgodnioną przez CLDT dokumentację chemicznego czyszczenia i/lub trawienia,

3) wykonawcą chemicznego czyszczenia i/lub trawienia będzie zakład do tego uprawniony, zgodnie z WUDT-UC-CH-1/2008.

3.2.      Uzgadnianie dokumentacji

3.2.1.   Dokumentacja chemicznego czyszczenia powinna być opracowana w oparciu o analizę składu chemicznego osadu z oczyszczanego urządzenia/elementu urządzenia z uwzględnieniem odporności chemicznej materiału, z którego wykonane jest urządzenie/element urządzenia. Wzór formularza wyników analizy chemicznej osadu stanowi załącznik 1 do niniejszych warunków.

3.2.2.   W przypadku dokumentacji trawienia opracowujący powinien podać, w oparciu o wykonane badania laboratoryjne, gwarantowaną maksymalną wielkość równomiernych ubytków materiałowych.

3.2.3.   Dokumentacja naprawy w zakresie chemicznego czyszczenia i/lub trawienia urządzenia podlegającego dozorowi technicznemu lub jego elementu powinna być opracowana zgodnie z p. 4 niniejszych warunków.

3.2.4.        W celu uzgodnienia dokumentacji chemicznego czyszczenia i/lub trawienia uprawniony zakład przesyła ją w 3 egzemplarzach do Centralnego Laboratorium Dozoru Technicznego w Poznaniu.

3.2.5.   W przypadku przedłożenia dokumentacji, która przewiduje zastosowanie nowych środków czyszczących lub inhibitorów korozji, do instrukcji technologicznej należy dołączyć:

1)   charakterystykę techniczną środka/inhibitora,

2)   wyniki badań przeprowadzonych przez akredytowane laboratorium, w celu określenia oddziaływania tego środka/inhibitora na materiały urządzenia,

3) ocenę wpływu środka/inhibitora na ludzi i środowisko.

3.2.6.   Uzgodniona dokumentacja może być wykorzystana jednorazowo dla danego urządzenia/elementu urządzenia w okresie 6 miesięcy od dnia uzgodnienia.

 

4. DOKUMENTACJA

  1. Dokumentację naprawy w zakresie chemicznego czyszczenia i/lub trawienia urządzenia podlegającego dozorowi technicznemu lub jego elementu należy opracowywać zgodnie z niniejszymi warunkami.
  2. Dokumentacja powinna zawierać:
  1. stronę tytułową,
  2. opis technologii,
  3. schemat technologiczny instalacji,
  4. informację dotyczącą zaleceń oddziału UDT w zakresie chemicznego czyszczenia i/lub trawienia,
  5. wyniki analizy chemicznej.

4.3.      Strona tytułowa powinna zawierać:

  1. kolejny numer instrukcji technologicznej,
  2. nazwę procesu,
  3. użytkownika urządzenia,
  4. adres zainstalowania urządzenia,
  5. wskazanie oddziału UDT, na którego terenie znajduje się urządzenie,
  6. informacje na temat autora technologii (imię, nazwisko, wykształcenie, data, podpis),
  7. informacje na temat osób odpowiedzialnych za wykonanie procesu i kontrolę jakości,
  8. dane dotyczące wykonawcy chemicznego czyszczenia i/lub trawienia (pełna nazwa, adres, telefon kontaktowy, fax oraz numer posiadanego uprawnienia).
    1. Opis technologii powinien zawierać:
    2. dane techniczne urządzenia:
  1. typ (symbol lub opis),
  2. numer fabryczny,
  3. numer ewidencyjny nadany przez UDT,
  4. producent urządzenia,
  5. rok budowy i rok uruchomienia,
  6. ciśnienie dopuszczalne [MPa],
  7. pojemność całkowita [m3],
  8. wydajność [t/h, MW],
  9. powierzchnia wymiany ciepła [m2],
  10. gatunki materiałów, z których zbudowane jest urządzenie lub jego element objęty czyszczeniem i/lub trawieniem,
    1. datę ostatniego chemicznego czyszczenia i/lub trawienia,
    2. zakres chemicznego czyszczenia i/lub trawienia,
    3. wielkość oczyszczanej powierzchni [m2] i obliczenie ilości osadu do usunięcia [kg],
    4. obliczenia teoretycznego zapotrzebowania środka czyszczącego [kg] wynikające z wyliczenia stechiometrycznego dla poszczególnych składników osadu określonych analizą chemiczną badanej próbki osadu,

6)   opis wykonania i wyniki prób rozpuszczania osadu,

7)   pojemność czyszczonego układu (z uwzględnieniem instalacji pomocniczej) [m3] oraz wyliczenia zapotrzebowania środka czyszczącego [kg] na podstawie wykonanych prób rozpuszczania osadu,

8)   wielkości spodziewanych ubytków materiałowych [g/m2h],

  1. harmonogram procesu z wyszczególnieniem następujących po sobie operacji z podaniem ich parametrów tzn.: składu chemicznego, stężenia, temperatury, ciśnienia oraz planowanego czasu trwania,
  2. opis realizacji procesu ze szczególnym uwzględnieniem:
  1. przygotowania urządzenia lub jego elementu do chemicznego czyszczenia i/lub trawienia oraz zabezpieczenia elementów urządzenia, które nie będą oczyszczane, poprzez zaślepienie, odcięcie, demontaż, napełnienie wodą, utrzymywanie ustalonego poziomu kąpieli itp.,
  2. możliwości uzyskania odpowiednich prędkości przepływu we wszystkich częściach czyszczonego urządzenia lub jego elementu np. przez określenie stopnia drożności rur,
  3. sposobu podgrzewania roztworów,
  4. dawkowania inhibitorów,
  5. odpowietrzenia i odgazowania układu,
  6. usuwania chemikaliów,
  7. warunków bezpiecznej pracy urządzenia w czasie chemicznego czyszczenia i/lub trawienia, jeżeli jest przewidziana praca urządzenia,
  8. zastrzeżenia realizacyjne - konieczność powtórzenia niektórych operacji w przypadku niecałkowitego usunięcia osadu,
  1. zakres, metody i częstotliwość kontroli w trakcie chemicznego czyszczenia i/lub trawienia, zapewniające utrzymanie parametrów procesu,
  2. opis działań zabezpieczających urządzenie/element urządzenia przed korozją obejmujących:
  1. kontrolę dawkowania inhibitorów,
  2. kontrolę poszczególnych etapów procesu,
  3. neutralizację i płukanie,
  4. pasywację,
  5. usunięcie środka pasywującego,
  6. zabezpieczenie czasowe przed korozją atmosferyczną w okresie postoju, przed włączeniem do eksploatacji,
  1. zobowiązanie osoby odpowiedzialnej za chemiczne czyszczenie i/lub trawienie oraz kontrolę jakości do pełnej i skutecznej neutralizacji i utylizacji stosowanych roztworów, zgodnie z obowiązującymi przepisami,
  2. oświadczenie osoby odpowiedzialnej za chemiczne czyszczenie i/lub trawienie oraz kontrolę jakości o znajomości wszystkich przepisów i warunków BHP przy prowadzeniu procesu oraz przepisów i warunków BHP obowiązujących w miejscu prowadzenia chemicznego czyszczenia i/lub trawienia.
    1. Schemat technologiczny instalacji do chemicznego czyszczenia i/lub trawienia powinien zawierać:
  1. rysunek czyszczonego i/lub trawionego urządzenia lub jego elementu,
  2. istotne dla procesu szczegóły np. lokalizacja zaślepek, odpowietrzenia oraz doprowadzenie i odprowadzenie roztworów roboczych do neutralizacji,
  3. skrócony opis podłączenia instalacji chemicznego czyszczenia i/lub trawienia do urządzenia w tym:
  1. typ pompy i jej parametry (wysokość podnoszenia, wydajność),
  2. materiały instalacji (rodzaj i średnica rur),
  3. materiał i wielkość zbiorników pomocniczych (rodzaj i pojemność),

 

5. POŚWIADCZENIE WYKONANIA CHEMICZNEGO

CZYSZCZENIA I/LUB TRAWIENIA

  1. Po chemicznym czyszczeniu i/lub trawieniu zakład uprawniony powinien wystawić poświadczenie wykonania chemicznego czyszczenia i/lub trawienia. Wzór poświadczenia stanowi załącznik 2 do niniejszych warunków.

 

6. BADANIA URZĄDZEŃ PO CHEMICZNYM CZYSZCZENIU

  1. Urządzenie po chemicznym czyszczeniu powinno być zgłoszone do doraźnej rewizji wewnętrznej i próby ciśnieniowe Zgłoszenia powinien dokonać eksploatujący we właściwym oddziale UDT.
  2. Do zgłoszenia powinno być załączone poświadczenie wykonania chemicznego czyszczenia i/lub trawienia wraz z uzgodnioną dokumentacją.

 

 

7. WYKAZ ZAŁĄCZNIKÓW

Załącznik 1     - Wzór formularza analizy chemicznej osadu

Załącznik 2     - Wzór poświadczenia wykonania chemicznego czyszczenia/trawienia urządzenia podlegającego dozorowi technicznemu